נראה שהיצע האוזניות האדיר שסוחף את חנויות האלקטרוניקה בשנים האחרונות רק גדל משנה לשנה. יותר אנשים מאי פעם החלו לפתח מודעות לאופן שבו הם צורכים מוזיקה ורכישת אוזניות במאות ואפילו אלפי שקלים הפכה להיות עניין שבשגרה.
אך לא כל האוזניות נבראו שוות. מעבר לעקרונות עיצוביים או תגובת תדרים שונה, דגמים יקרים לעתים קרובות ידרשו שימוש במגבר אוזניות כדי להישמע במיטבן. כדי להבין בדיוק איך מכשיר כזה עשוי לשפר את הסאונד, תחילה נשפוך מעט אור על האופן שבו אוזניות מתרגמות אות חשמלי לצלילים.
ניתן לחשוב על מקורות אודיו, בין אם מדובר במגבר אוזניות או טלפון נייד, כמשאבות מים המייצרת לחץ בצנרת, או הכבלים. את הלחץ ניתן להשוות ל-"מתח החשמלי", בעוד כמות המים שעוברת בצנרת בכל שנייה היא ה-"זרם". את הקוטר של הצינורות אפשר להשוות לנתון ה-"עכבה" של מכשירים חשמליים. ככל שהצינורות צרים יותר (או בעלי עכבה גבוהה יותר), נדרש יותר לחץ (מתח חשמלי) כדי להעביר בהם את אותה כמות מים (זרם).
באופן דומה, ניתן להשוות את אופן הפעולה של זוג אוזניות לפעולתה של ממטרה על חלקת דשא. הממטרה משתמשת במים שמגיעים אליה דרך הצנרת (הצליל המגיע מהמקור) ומפזרת אותו על הדשא (מייצרת צליל). אם הממטרה תפזר יותר מדי מים היא תרטיב את כל השכונה (עומס יתר) בעוד אם היא תפזר מעט מדי, זה לא יספיק עבור הדשא (ווליום חלש מכדי לשמוע משהו). ככל שראש הממטרה מכיל יותר חורים (ככל שנתון ה-"עכבה" של האוזניות נמוך יותר) היא תצטרך לקבל יותר מים (זרם חשמלי גבוה יותר) כדי לפזר אותם באותה צורה. ככל שמספר החורים שלה נמוך יותר (אוזניות בעכבה גבוהה יותר), היא תצטרך לחץ מים (או מתח חשמלי) גבוהה יותר אם כי לא בהכרח יותר מים (זרם).
לעתים, הלחץ (מתח חשמלי) שמגיע בצינור איננו מספק כדי להניע את הממטרה (אוזניות). הדבר נפוץ עוד יותר כשהמקור הוא מכשיר נייד כמו סמארטפון או טאבלט, שמספק מתח חשמלי נמוך וכאשר האוזניות הנן בעלות נתוני עכבה גבוהים. במצבים כאלו, העוצמה שמתקבלת דרך האוזניות תהיה חלשה עד חרישית (בהתאם לנתוני העכבה והמתח החשמלי) והן יעשו את עבודתן באופן שלא ימצה את האופי הייחודי שלהן. זאת משום שהמתח הנמוך יגביל את רמת השליטה שלהן ברטט האלמנטים שתנועתם מייצרת את הצליל. כדי שנוכל למצות את מלוא הפוטנציאל של האוזניות ולגרום לרכיבים הפנימיים שלהן לייצר צליל באופן אופטימלי, נצטרך למצוא דרך להעלות את המתח החשמלי שזורם בכבל. וכאן בדיוק נכנס לתמונה מגבר האוזניות.
מגבר אוזניות מודד את הלחץ (מתח) הקיים בצינור (מקור האודיו) ומשתמש באספקת "מים" (חשמל) משלו כדי להגביר אותו. ביציאה מהמגבר, נרצה שהמים (אות) יעברו בצינורות רחבים (בעלי עכבה נמוכה) ככל האפשר, על מנת לאפשר להם לזרום ללא הפרעה לתוך הממטרה (האוזניות). מהסיבה הזו, לרוב מומלץ לבחור מגבר אוזניות שעכבת היציאה שלו היא כשמינית (⅛) מעכבת הכניסה של האוזניות. עם צנרת כה רחבה, נוכל לחבר כל סוג ממטרה (זוג אוזניות) שנרצה והיא תעבוד באופן מושלם.
מה המשמעות של נתון ה-"עכבה"?
במילים פשוטות, ה-"עכבה" של זוג אוזניות (נמדדת ביחידות "אוהם" ומסומנת ב-"Ω") מסמלת את רמת ההתנגדות שלהן לזרימה של אות בתוכן. כמו שהסברנו בפסקה הקודמת, ככל שהעכבה של האוזניות גבוהה יותר כך יידרש מתח גבוהה יותר כדי לגרום להן לנגן באותה עוצמה. מהסיבה הזו אוזניות שתוכננו לשימוש עם מכשירים המספקים מתח נמוך כמו טלפונים ניידים, טאבלטים וכדומה בדרך כלל יהיו בעלות עכבה נמוכה של 32Ω או פחות.
אך ישנם גם יתרונות לעכבה גבוהה. אוזניות עושות שימוש ברכיב בשם "Driver" על מנת לייצר צליל. בדומה לאופן הפעולה של מיקרופונים או רמקולים בגודל מלא, ה-"Driver" עושה שימוש בסליל (שנקרא גם "Voice Coil") המלופף סביב רכיב בשם "דיאפרגמה" ורוטט כתוצאה מהתנגשות של שדות מגנטיים סביבו.
ככל שהעכבה של זוג אוזניות גבוהה יותר (אוזניות אולפניות מגיעות בעכבה של 250, 300 ואפילו 600Ω), הווה אומר שסליל ה-"Voice Coil" שלהן דק יותר. הסליל הדק מאפשר מספר רב יותר של ליפופים ומקטין את כמות האוויר שנלכד ביניהם. כל זה מביא לשדה מגנטי עוצמתי יותר ורמת עיוות (Distortion) נמוכה יותר משל אוזניות בעלות עכבה נמוכה. המשקל הנמוך יותר של הסלילים הדקים מאפשר להם לנוע ביתר קלות בהשוואה לאוזניות בעלות עכבה נמוכה ובכך מעניק להן רמת פירוט גבוהה יותר.
איך מתקדמים מכאן
בהיעדר שיקולים קודמים, מומלץ לבחור את האוזניות האידיאליות לשימוש שלכם תחילה ולאחר מכן לוודא שהמקור ממנו את מתכוונים לנגן את האודיו הנו בעל נתוני מתח והספק שיאפשרו לכם למצות את היכולות שלהן. אם אתם מנגנים מוזיקה ממחשב או מכשיר נייד כזה או אחר, יש סיכוי גבוהה שמגבר אוזניות יעניק לכם חוויית האזנה סוחפת ומהנה יותר.
כמו שמשתמע מהפסקאות הקודמות, אוזניות בעלות עכבה גבוהה במקרים רבים יצריכו מגבר אוזניות כדי להישמע במיטבן. אולם גם אוזניות בעכבה נמוכה עשויות להרוויח משימוש במגבר כזה.
שימוש נפוץ נוסף של מגברי אוזניות הוא חלוקה של אודיו למספר זוגות אוזניות דרך יציאה אחת לצורך הקלטות אולפן מרובות משתתפים. בעוד אולפנים קטנים וביתיים רבים עושים שימוש בציוד הקלטה שמציע יציאת אוזניות אחת או שתיים בלבד, כאשר מדובר בהקלטה של הרכב יש לעתים קרובות צורך ב-4, 5, 8 או יותר יציאות כאלו. כדי להצליח לספק מתח וזרם נאותים עבור כל אחד מזוגות האוזניות יש פעמים רבות צורך במגבר אוזניות חיצוני. עוד על זה ועל פיתרונות נוספים לחלוקת שמע באולפן ניתן לקרוא כאן.